Economisch getroffen regio’s van Europa vestigen hun hoop op de Amerikaanse serie Game of Thrones. Fan-toerisme en de filmcrew brengen geld in het laatje.
Het wordt set-jetting genoemd: fans die afreizen naar de locaties waar hun favoriete film of serie is opgenomen. Dankzij de Lord of the Rings-films maakte de wereld kennis met het natuurschoon van Nieuw-Zeeland, waardoor het land opeens als toeristische bestemming op de kaart stond.
In de Kroatië hopen ze dat de al even epische serie Game of Thrones hetzelfde effect zal hebben, schrijft Quartz.
Levenslijn voor Kroatië
De kuststad Dubrovnik vervult in de serie de rol van King’s Landing, hoofdstad van Westeros. Volgens de burgemeester is Game of Thrones goed voor een jaarlijkse groei in het aantal bezoekers van 10 procent. En toeristen kan Kroatië goed gebruiken.
Toerisme is bijna een vijfde van de economie, en een van de weinige hoopvolle sectoren van het land. Kroatie kwam in 2013 bij de Europese Unie, maar de economie is nog altijd 12 procent kleiner dan in 2008, toen de crisis uitbrak. Alleen Griekenland deed het slechter.
Noord-Ierland adverteerde met logo van serie
Kroatië is niet het enige Europese land dat van Game of Thrones profiteert. Zo trokken fans naar een andere geplaagde filmlocatie: Noord-Ierland, dat achterblijft bij de economische groei in het Verenigd Koninkrijk. In 2014 gaven ze het toerisme een impuls van 8,6 miljoen pond. Noord-Ierland mocht het logo van de serie gebruiken in zijn toeristische campagnes. Ook filmlocatie IJsland pikte een graantje mee.
Voor het komende seizoen wordt er gefilmd in Sevilla en Osuna in Andalusië. De werkloosheid in de Spaanse regio ligt op 34 procent. Er kwamen dan ook tienduizenden opdagen voor figurantenaudities. Alleen al de aanwezigheid van de enorme filmploeg zorgde voor een piek in de lokale toeristische statistieken, volgens de Amerikaanse ambassadeur.